On ilmunud värske Kose Teataja, kus muuhulgas on juttu võimuvahetusest. Ajalehest leiate ülevaate lõppenud koalitsiooni poolt 2,5 a jooksul algatatud, ellu viidud ja töös olevatest tegevustest.
Alati leiab põhjuseid kritiseerimiseks, rahulolematuseks ning alati saab paremini, kuid lausvale abil, valda juhtima hakata ei ole viisakas. Ja siinkohal soovime sellele tähelepanu juhtida.
Ei saa kuidagi nõustuda etteheitega, et juhtimiskvaliteet on madalseisus. 2023.a lõpus viisime läbi elanike rahulolu küsitluse, millega võib tutvuda siin https://bit.ly/kosevallarahuloluküsitlus Viimati tehti seda 2019. aastal. Rahulolu vallajuhtimise osas on kõikides küsitud juhtimisalastes aspektides paranenud ja siin taga on mitmeid tegevusi, mis soodustavad kaasamist, koostööd ja infoliikumist. Loomulikult toimub organisatsioonis inimeste vahetusi, kuid kõik liikumised on toimunud põhjusel, et on paremad pakkumised või logistiliselt sobivamad töökohad. Jälgime pidevalt konkurentsi situatsiooni ametnike palkade osas ja Kose vallaga võrreldavates omavalitsustes oleme rahuldaval positsioonil, mis vastab meie võimalustele.
Ent uue võimu osas tasub olla mõõdukalt ettevaatlik, sest vastvalitud vallavanema Raasiku juhtimiskogemus tingis olukorra, kus ühel hetkel pea pooled vallamaja ametnikud „omal soovil“ olid lahkunud ja tagatipuks lahkus ka vallavanem ise.
Artiklis heidetase ette, et toimivaid süsteeme lõhuti kiirustades ja ilma selgete plaanideta. Hiljem öeldakse, et analüüsidele kulutati heldelt raha. Vastuoluline? Jah, vallavalitsus tellis analüüse, millest sündisid tegevuskavad ja nende alusel on edasi toimetatud. Kose Halduse loomise protsess on kestnud üle aasta, analüüs algatati 2023 jaanuaris. Vastav tegevussuund on kokkulepitud valla arengukavas. Sisuliselt oleks seda tegevust olnud vaja ellu viia aastaid tagasi, ent möödapääsmatuks osutus see peale Ukraina sõja algust alanud suurt hinnatõusu. Vallavalitsusele on pidevalt ette heidetud, et tuleb leida võimalusi tegevuste optimeerimiseks, ja olukorras, kus haldust sisuliselt reformitakse, heidetakse seda tegevust taas ette. Enamus ühinenud omavalitsustest tsentraliseerivad haldust. On selge, et see muudatusprotsess on kompleksne ja tekitab osalt vastuseisu. Samas peab tööandja saama muuta töökorraldust vastavalt vajadusele ja võimalustele.
Teiseks, väike vald ei jõua ülal pidada kahte eraldi kommunaalettevõtet. See poliitiline suund võeti juba 2013.a, kuid ikka on jäänud tegemata, sest omavahel läbipõimunud seoseid on liiga palju. Jällegi telliti analüüs, mille järeldus oli ammu kõigile teada. Ühendades ettevõtete varad saab ühendettevõte jätkusuutlikult majandada Kose valla klientidele vee- ja soojateenuse osutamisega. Ja selleks on Kose Vesi OÜ. On paratamatu, et kui tegeletakse efektiivsuse otsimisega jääb keegi tööta ja see tekitab pahameelt. Paraku on volikogu liikme sugulaste töökohtade kadumine tinginud koalitsioonist väljaastumise, mis näitab küündimatust mõelda vallaüleselt. On totaalne vale nagu oleks vallavalitsuse liikmed kunagi öelnud, et „kõige mõttetum haridus on [Kosel] tegelikult gümnaasiumiharidus“. Valla haridusvõrgu toimimist ei ole kunagi sisuliselt analüüsitud. Haridusminister on selgelt öelnud, et riik võtab keskse rolli keskhariduse andmisel ja rahastamisel, kuid siin on mitu lahendusvarianti. Vallavalitsuse roll on küsida küsimusi, vajadusel viia läbi uuringuid, analüüse, mis pakuksid vastuseid ja lahendusvariante sh volikogu tasandile otsustamiseks. Asi ei ole gümnaasiumis, Kose vallal on 4 kooli ülal pidada! Volikogu poolt antud ülesanne riigigümnaasiumi rajamise kohta on ainult üks, kuid poolik lahendus kogu valla haridusvõrgu toimimisel. Etteheide, et vallavalitsus sekkus koolide juhtimisse on jabur. Koolipidaja on omavalitsus, mitte kool ega direktor. Kose vald on tööandjaks kõikidele kooliõpetajatele, mitte direktor. Vallavalitsusel tööandjana on õigus ja kohustus luua strateegia sh anda suuniseid töö- ja palgakorralduseks, et oleks tagatud seaduslikkus ja sotsiaalsed garantiid töötajatele, mis täna nii ei ole. Kolm valla kooli tulid sellega kaasa v.a gümnaasiumi direktor, kes läbi kooli soovib juhtida ka valda.
Ja siin ongi teine habemega probleem: kui hallatava asutuse juht on samaaegselt ka volikogus koalitsiooni liige, annab see võimaluse mõjutada, suunata otsuseid ja investeeringuid endale soodsas suunas, mis täpselt ongi toimunud. Koolipapa reetis koalitsiooni, sest nii saab kindlustada gümnaasiumile vajalikud ressursid teiste koolide ja asutuste arvelt, mis samuti näitab küündimatust vallaüleselt mõelda.
Ent uue koalitsiooni plaan enne tõsist tööle hakkamist on eriti kummastav. Arvestades, et haridusvaldkond on valla arenguskavas, eelarve strateegias ja eelarves kõige prioriteetsem valdkond (65% kuludest) on plaan kaotada hariduse abivallavanema koht ning kaob volikogu hariduskomisjon?? Et kus siis haridusvaldkonna arutelud peetakse ja otsused tehakse? Nii prioriteetne valdkond peaks justkui saama juhitud 1 vallavalitsuse liikme poolt, kelle ülesanne on üks kord nädalas istungitel osaleda.
Kose Teataja leht siin https://bit.ly/koseteatajamai